Hva er SendGrid og hvordan opprette konto der?

HVA ER SEND GRID?

  • SendGrid er en type epostsender, som man kan knytte sin egen konto til, og dermed sende e-poster ut fra dem. 
  • De er kjent i hele verden, og har kunder som Spotify og airbnb. 
  • Fordelen ved å bruke SendGrid ved en masseutsendelse, er at andre epostklienter (som hotmail, gmail og outlook) er "kjent" med de, og skjønner at det ikke kun er spam som blir sendt. 
  • Merk: det betyr ikke at e-posten aldri blir lagt i en søppelpost selv om man benytter SendGrid, men det minsker sjansene. 
  • Ved å logge inn på deres egen konto på SendGrid, kan dere følge med på alle e-postene som deres sender ut. Dere kan se statistikk over hvor mange som har sett på e-posten, om noen har valgt å trykke Unsubscribe og lignende. 
  • Les her om sikkerheten i SendGrid.
  • Les her for en kjapp forklaring av hva det er.
  • Les her for forklaring av epostoversikten.
  • Ved opprettelse av SendGrid konto, så vil dere motta IP adresse fra SendGrid. Vi har opplevd at man kan bli satt på en adresse som har blitt blokkert av noen lister. Dette kan man løse ved å kontakte SendGrid support, og si at man vil bli flyttet over på en ny IP adresse. Man kan også oppgradere sin lisens hos SendGrid, til å stå på sin egen IP adresse. 

OPPRETT KONTO HOS SENDGRID

Hvis dere skal sende ut for eksempel en invitasjon til en aktivitet til over 1000 personer, så bør dere skaffe dere SendGrid.
SendGrid minsker trusselen for å bli betraktet som spam, og man kan i tillegg ha litt mer oversikt. 
Pindena Påmeldingssystem har satt en grense på 1000, for å unngå at vi skal bli sperret. 

Pris er på ca 90 kr måneden, men dette baserer seg selvsagt på hva man velger.

Hvordan lage konto hos SendGrid?

  1. Gå inn på nettsiden til Sendgrid (Åpner nettsiden https://sendgrid.com/ i en ny fane) og trykk på "Get Started".
  2. Velg ca riktig antall e-poster som dere sender ut hver måned. F.eks. 10 000, og trykk "Next: Chose Plan". Merk: dere kan også velge "Try for Free" som står litt lenger ned på siden.
  3. NB! Sørg for å sjekk informasjon for antall e-poster pr dag og måned FØR dere sender ut noe viktig.
  4. Se på betalingsoversikten, og trykk "Get Started". Det er greit å velge alternativet med "Shared IP" som er litt billigere.
  5. Fyll så inn informasjonen for å opprette en ny bruker, dette går over flere steg.
  6. Da kommer du inn til din profil oversikt. 

For at vi så skal kunne koble opp deres konto med deres Påmeldingssystem, så trenger vi informasjon om API-nøkkelen til kontoen.

Hvordan gjøre slik at dere kan knytte den opp mot Pindena Påmeldingssystem?

  1. Gå inn på siden "Settings > API Keys" i venstre menyen. 
  2. Trykk på "Create API Key".  
  3. Skriv inn "apikey" som API Key name. (uten fnutter)
  4. Velg "Restricted access". 
  5. Scoll ned til "Mail send", trykk på pilen ved siden av, og trykk så på "Mail Send" som står under. (vist i gult på bildet nedenfor). Det er kun denne "Mail Send" som skal være blå. 
  6. Trykk på Create & View.
  7. Da vil API nøkkelen vises. Kopier denne og send på epost til support@pindena.no

Etter dere har laget konto, må gjør følgende:

  1. Send oss hva som er deres ønskede avsender e-postadresse. Denne vil vi legge inn i systemet, slik at det er standard, istedenfor vår egen noreply@pameldingssystem.no. Merk, dette må være fra deres eget domene, som dere også benytter i Whitelabels.
  2. Følg oppskriften for "Whitelabels". Se følgende artikkel. NB! Dette BØR gjøres!
  3. Test utsendelse fra Pindena til interne ansatte, samt egne epostadresser (som feks gmail). Om dere her IKKE mottar e-postene, kjør en test om IP adressen er blacklistet. Er den det, si ifra til SendGrid / eller oss, for å be om å flytte til en annen IP adresse. (Merk: det er enklest om dere går direkte til SendGrid, men sier dere ifra til oss, MÅ dere også si brukernavnet og IP adressen).

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss