Hvordan kreditere faktura tilbake til deltageren? Kan vi refundere?

Det er ikke lov til å endre en eksisterende faktura, men om den behøver dette så kan du først kreditere, så opprette ny faktura. 
Det kan også oppstå at dere behøver å kreditere faktura til en deltagere, pga dere skal refundere beløpet. Merk: Selv om du endrer status i Pindena til "Kreditert", så er ikke noe beløp refundert. Det er kun status for å holde oversikt over dette.

Husk å endre statusen på deltager til Avmeldt, og etter å ha betalt tilbake, må de endres til "krediter". For intern kommunikasjon, så kan det være lurt å skrive en kommentar om dette i feltet Intern kommentar.

KREDITER FAKTURA OG OPPRETT EN NY: 

  1. Trykk på navnet på deltageren det gjelder. Scroll ned til det gule feltet, og trykk på "Vis betalinger". 
  2. Da vil det vises en boks, hvor det vil stå fakturanummer, samt mulighet for å Kreditere faktura. 
  3. Etter du har kreditert, vil det komme en ny knapp "+Ny faktura". Denne kan du trykke på om det feks er gjort endringer slik at deltageren behøver en ny faktura. 

KREDITER FAKTURA, SETT SOM AVMELDT OG REFUNDER:

  1. Trykk på navnet på deltageren det gjelder. Scroll ned til det gule feltet, og trykk på "Vis betalinger". 
  2. Da vil det vises en boks, hvor det vil stå fakturanummer, samt mulighet for å Kreditere faktura. 
  3. Denne kreditnota kan da sendes deltageren, ved å trykke på den nye Kreditnota som vil vises på siden. Da vil man få opp et valg om å "sende til deltager". 
  4. Om deltageren ikke kan delta, og skal melde seg av - så må du endre status til Avmeldt. (NB, om deltageren fortsatt skal melde seg på, så kan den settes til status Ny, og at dere sender "deltagervisning" linken til deltageren. 

REFUNDER I ET ANNET PROGRAM FOR KORTBETALING, SAMT DELTAGEREN SIN PLASS I AKTIVITETEN:

Faktura sendt ut fra Pindena uten kobling til regnskapssystem, eller kortbetaling som feks Stripe eller NetAxept har ingen mulighet for å refundere direkte fra Pindena. 

  1. For å refundere et beløp derifra, så må det gjøres inne på deres brukerkonto på de respektive systemene. 
  2. Etter å ha refundert et beløp til deltager, er det viktig å sette Betalt status til: "Kreditert"

Hvis det er begrenset antall plasser og du vil la deltageren beholde plassen sin:
3. Endre status på deltageren til Reservert
4. Send e-post med link til deltagervisningen og be deltageren betale nytt beløp        
Deltageren må i dette tilfellet gå inn og betale i løpet av 15 minutter etter at status er satt til Reservert, ellers endres status til Utgått og man risikerer at plassen deres blir tatt av noen andre.

Hvis det er fritt antall plasser eller du ikke ønsker at deltageren skal ta opp plass før han har betalt rett beløp:
3. Endre status på deltageren til Invitert 
4. Send e-post med link til deltagervisningen og be deltageren melde seg på og betale på nytt når det passer.       

I begge tilfeller vil det henge igjen en linje i betalingsrapporten som inneholder det første beløpet som ble betalt. Dette gjelder også på deltagerens økonomi-oversikt.


Svarte dette på spørsmålet ditt? Takk for tilbakemeldingen There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss