Hvordan kreditere tilbake til deltageren?

Hvis en deltager har meldt seg på og betalt, men er så nødt til å melde seg av, så kan dette krediteres. Da er det selvfølgelig opp til hver bedrift hva slags regler de ønsker å ha angående dette.  Merk: Selv om du endrer status i Pindena til "Kreditert", så er ikke noe beløp refundert. Det er kun status for å holde oversikt over dette.


Husk å endre statusen på deltager til Avmeldt, og etter å ha betalt tilbake, må de endres til Ikke betalt. Refundert beløp vises ingen steder under Økonomi-fanen så det kan være lurt å skrive en kommentar om dette i feltet Intern kommentar.
NB: Du kan følge med på de ulike statusene som en deltager har hatt, inne på deltagerinformasjonen, og under Logg.

For å kreditere faktura:

Etter versjon 5.5.0

  1. Trykk på navnet på deltageren det gjelder. Scroll ned til det gule feltet, og trykk på "Vis betalinger". 
  2. Da vil det vises en boks, hvor det vil stå fakturanummer, samt mulighet for å Kreditere faktura. 
  3. Denne kreditnota kan da sendes deltageren, ved å trykke på den nye Kreditnota som vil vises på siden. Da vil man få opp et valg om å "sende til deltager". 
  4. Som nevnt, husk å endre status til Avmeldt, og Betalt-status til Ikke betalt. (NB, om deltageren fortsatt skal melde seg på, så kan den settes til status Ny, og at dere sender "deltagervisning" linken til deltageren. 


Før versjon 5.5.0:

  1. Gå inn på "Endre" knappen ved navnet til deltageren, scroll helt ned til Logg linjen, og trykk deretter på "Økonomi". 
  2. Trykk på knappen "-Krediter faktura" 
  3. Siden lastes så på nytt, scroll ned til bunn, trykk på Økonomi igjen.
  4. Da skal det stå under linjene om at den har blitt betalt, at den nå er Kreditert. 
  5. Denne Kreditnota fakturaen skal da sendes til deltageren igjen.
  6. Som nevnt, husk å endre status til Avmeldt, og Betalt-status til Ikke betalt.

For å refundere i Stripe, PayPal og eget regnskapssystem:

Stripe/PayPal har ingen tilkobling til Pindena, så for å refundere et beløp derifra, så må det gjøres inne på deres brukerkonto på de respektive systemene. 

Husk: etter å ha refundert et beløp til deltager, er det viktig å sette Betalt status til: Ikke betalt

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss