Hvordan dele på sosiale medier?
Det er mulig å dele aktivitet eller gruppe på Facebook, LinkedIn og Twitter.
Dette kan gjøres ved å aktivere delingsknapper, slik at dere som arrangører, eller andre deltagere kan dele på sosiale medier.
Merk: Selv om dere ikke aktiverer delingsknappene er det mulig for en deltager å dele lenken til aktiviteten manuelt.
Hvordan aktivere delingsknapper?
Dette kan utføres både på en gruppe og en aktivitet. Knappene er avslått som standard, og for å slå dem på, gjør følgende:
- Gå på den aktuelle aktiviteten eller gruppen
- Gå til Oppsett > Design.
- Huk av for "Vis sosiale medier-knapper".
Hvordan bestemme hva som deles?
Fra versjon 5.15.0 kommer det en ny side hvor dere som arrangør kan velge oppsettet for deling. Dette innebærer tittel, landingsside, beskrivelse og bilde.
Beskrivelse er maks 255 tegn, inkludert mellomrom. Obs, går man over dette antallet, så vil det ikke lagres tekst i feltet.
Det er litt forskjellige anbefalinger og krav avhengig av hvor man skal dele:
Facebook anbefaler at beskrivelsen er på 2 - 4 setninger og at bildet er minimum 1080 piksler bredt.
LinkedIn har noen krav til bildeformat:
- Max file size: 5 MB
- Minimum image dimensions: 1200 (w) x 627 (h) pixels
- Recommended ratio: 1.91:1
Merk: Beskrivelse brukes ikke av LinkedIn fordi de vil at den som deler skal skrive hvorfor når de er i LinkedIn.
Hva deles om man ikke endrer på noe?
Tittel | Oppsett > Grunnleggende > Tittel |
Landingsside | Oppsett > Grunnleggende > Link til skjema |
Bilde | Aktivitet: Påmeldingsskjema > Påmeldingsskjema > Aktivitetsbilde Gruppe: Nettsted > Forsiden > Forsidebilde |
Beskrivelse | Aktivitet: Påmeldingsskjema > Påmeldingsskjema > Beskrivelse Gruppe: Nettsted > Aktiviteter > Beskrivelse |
Testing og feilsøking
Hvis dere er opptatt av hvordan deling kommer til å se ut på sosiale medier kan dere teste det før dere publiserer en aktivitet eller gruppe. Både Facebook og LinkedIn har laget verktøy som dere kan bruke til dette:
- Facebook Sharing Debugger
- LinkedIn Post Inspector
Disse kan også brukes hvis dere vil endre på noe etter publisering. Hvis dere ikke bruker disse verktøyene så kan det ta noen dager før Facebook og LinkedIn får med seg endringene. Det er fordi de lagrer (cacher) noe av innholdet på siden for å slippe å hente det på nytt hver gang noen deler samme side.