Tofaktorautentisering

Brukere kan logge inn enda sikrere med tofaktorautentisering.
Kalles også to-faktor-autentisering og 2-trinns verifisering. 

Hva er tofaktorautentisering?

Tofaktorautentisering gir ekstra sikkerhet, da du må bruke to ulike faktorer for å logge inn. Det betyr at du først legger inn brukernavn og passord, som vanlig, deretter må du taste inn engangskoden som du får i en valgt autentiserings-app på mobilen.

Hvilken autentiserings-app skal jeg bruke?

Du må ha en autentiseringsapp som støtter TOTP-standarden (Time-Based One Time Password). Eksempler på autentiseringsapper som kan lastes ned via GooglePlay eller AppStore er:

  • Google Authenticator
  • Authy
  • Microsoft Authenticator

Hvordan aktivere tofaktorautentisering

Gå inn på innstillinger for din bruker i Pindena. Klikk på aktiver under tofaktorautentisering.

Det vil da dukke opp en QR-kode og et felt med gjennopprettingskoder.
Scan QR-koden med valgt autentiseringsapp. Da gir du appen tilgang til Pindena, slik at den kan generere kode til deg når du logger inn i Pindena Påmeldingssystem. Du må skanne den med en gang, da den ikke vil vises igjen om du går bort fra denne siden.

Hva er gjenopprettingskoder?

Når du aktiverer tofaktorautentisering lager systemet også gjenopprettingskoder som du kan bruke som reserveløsning dersom du mister eller glemmer mobilen. Det er en kode pr linje, som består av 20 tall og bokstaver med en bindestrek i midten.
Merk: Du må lagre gjenopprettingskodene et trygt sted, for eksempel i en passordbehandler (app) eller der du lagrer dine passord.

Hvordan logge inn med tofaktorautentisering

Logg inn på siden med ditt brukernavn og passord som vanlig. Nå får du i tillegg opp et felt som ber deg bekrefte innlogging med en kode fra autentiseringsappen. Åpne valgt autentiseringsapp og tast inn koden som vises for Pindena.

Hva skjer hvis jeg har mistet mobilen min? 

Hvis du ikke får logget inn med mobilen kan du trykke på "Mistet mobiltelefonen? Bruk en gjenopprettingskode".
Da kan du bruke en av gjenopprettingskodene du har lagret for å logge deg inn. 

Ikke tilgang til gjenopprettingskodene

Hvis du ikke har tilgang til mobilen eller gjenopprettingskodene, kan du kontakte Pindena å be om og få deaktivert tofaktorautentisering på brukeren din. Da kan du logge inn med bare passord eller bruke Glemt passord for å lage et nytt passord.

Svarte dette på spørsmålet ditt? Takk for tilbakemeldingen There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss