Tidsstyrte produkter - Early bird
Fra versjon 8.8 er det en ny funksjon som gir mulighet til å selge billetter/deltageravgifter og hva du måtte ønske, med ulike priser basert på dato og klokkeslett.
Dette brukes mest for "Early bird" og gir mulighet for automatisk styring av tid, uten å måtte gå inn og endre manuelt underveis.
Hvordan bruke tidsstyrte produkter?
Om du skal tilby rabatt i en begrenset periode, er det perfekt å bruke tidsstyrt produkt. Du kan legge inn en grunnpris og deretter legge til produkter med rabatt på utvalgte tidspunkter. Dette vil gi deltageren ulike produkter basert på når de melder seg på.
- Legg til et produktfelt i bunn av skjemabyggeren
- Endre type felt til "Tidsstyrt produkt".
- Da får du opp et felt hvor du skal legge inn "Grunnprodukt". Det er hovedprisen, som blir en "fallback". Altså hvis det er en dato som ikke det er en ny pris på, så vil alltid prisen på Grunnprodukt gjelde.
- Så legger du til en ny pris som skal gjelde i et tidsrom ved å trykke på "Legg til produkt".
- Her vil du få opp startdato og sluttdato hvor du skal fylle ut dato og klokkeslett.
Eksempel på Early bird ved bruk av tidsstyrte produkt
Billettene dine koster 1000 kr, men de 3 første månedene skal du selge billetten for 700 kr.
- Lag et produkt med pris 1000 kr og legg det til som grunnprodukt.
- Lag et produkt med pris 700 kr og legg det til under grunnproduktet.
- Legg inn startdato og sluttdato, f.eks fra 01.01.2025 til 31.03.2025.
- Deltagere som melder seg på i tidsperioden med rabattert pris, får automatisk rabatt.
- Når tidsperioden er over, vil billettprisen endre seg og det er grunnproduktet som blir vist i skjema.
For å få en tett overlapp mellom ulike rabatter, kan du sette klokkeslett på sluttid til det samme som starttid på neste produkt.
Hvordan bruke samme produkt flere ganger
Du kan lage et produkt og legge det til flere ganger dersom rabatten ikke skal gjelde for en sammenhengende periode. Du kan f.eks ha en grunnpris på 1000 kr, men selge billettene for 700 kr hver helg i januar. Deretter kan du øke prisen, men fortsatt tilby rabatt hver helg i februar.
Produktene sorteres automatisk på startdato hvis du legger til flere.
Hvor kan man gjøre feil ved tidsstyrte produkter?
- Sørg for å ikke legg inn produkter med varemengde, slik at det er maks antall produkter. Hvis det har nådd maks antall, så får deltageren bare beskjed om at de ikke får lov til å melde seg på.
- Du må velge et produkt i nedtrekksmenyen for at produktlinjen skal bli lagret.
Du kan ikke ha overlappende tidspunkter. Det er kun ett produkt som kan vises i skjema på samme tid.
Eksempel på overlapp: Første rabatt er gyldig til 31.03.2025 kl. 18.00. Den neste rabatten gjelder fra 30.03.2025 kl. 16.00. Her er to produkter tilgjengelig samtidig, men det ene vil overstyre og du mister kontroll på hvilket produkt deltageren får.
Hvordan er det for deltageren?
Deltageren vil kun se ett produkt i påmeldingsskjema, men du styrer hvilket produkt som vises basert på når deltageren melder seg på.
Det tidsstyrte produktet vil bli valgt automatisk i påmeldingsskjemaet. Deltageren kan ikke velge det bort eller endre.
Early Bird på flere deltagerkategorier i samme skjema
Du kan legge til flere produktfelt med tidsstyrt produkt i samme skjema.
Du kan bruke avhengigheter for å styre om det tidsstyrte produktet blir valgt.
Eksempel på bruk av avhengighet for å styre hvilket tidsstyrt produkt som blir valgt.
Du skal ha ulik pris for medlemmer og ikke-medlemmer. Begge skal få Early Bird tilbud i februar.
- Lag fire produkter; Grunnpris og Early Bird for hver deltagerkategori.
- Lag en avhengighet, slik at deltageren kun får det ene tidsstyrte produktet.
- Er du medlem? Ja/Nei
- Lag et tidsstyrt produktfelt for prisen til medlemmer.
- Legg inn fullpris som grunnprodukt.
- Legg til rabattert pris med tidsperiode.
- Legg til avhengighet av feltet: Er du medlem?
- Velg verdien Ja.
- Lag et tidsstyrt produktfelt for prisen til ikke-medlemmer.
- Legg inn fullpris som grunnprodukt.
- Legg til rabattert pris med tidsperiode.
- Legg til avhengighet av feltet: Er du medlem?
- Velg verdien Nei.
På denne måten vil avhengigheten gjøre slik at det er kun ett produkt som velges i skjema, og deltageren får riktig pris (normal eller rabattert) innenfor sin kategori.