Utfyllende informasjon til Vipps
Hvorfor trenger Vipps utfyllende informasjon?
I Pindena er det påmeldingsbekreftelsen som er kvitteringen på kjøp, mens arrangementet er varen som kunden mottar senere. Alt salg i Pindena er derfor å betrakte som forhåndssalg.
Dette innebærer en kredittrisiko for Vipps, og derfor gjør de en grundig sjekk før de inngår avtale.
Spørsmål fra Vipps - risikovurdering
Når dere oppretter bedriftsavtale vil dere måtte svare på noen ekstra spørsmål pga forhåndssalg på nettsiden.
Dette er spørsmål dere kan få:
- Omtrent hvor stor omsetning forventer dere via nettsiden (estimat er OK)?
- Omtrent hvor stor del av oppgitt omsetning tror dere kommer fra salg av billetter?
- Hvor lang tid i forkant av et arrangement er det mest vanlig å gjennomføre bestilling og betaling av billetter?
Svar gjerne på disse spørsmålene allerede når dere søker om bedriftsavtale.
Svarene legges inn i feltet "Spesifiser kort hvilke varer/tjenester dere skal selge".
Informasjonen kan legges inn slik:
"Årlig omsetning via nettsiden kr. xxxx, xx% salg av billetter, betales i snitt xx dager på forhånd."
Dette er anbefalt av Vipps og kan spare dere for en ekstra runde med spørsmål, men i noen tilfeller vil Vipps ha behov for ytterligere informasjon.
Salgsvilkår
Vipps vil også kreve at det finnes salgsvilkår på nettsiden.De fleste legger link til salgsvilkår i bunnlinjen sammen med personvern, org.nr. og annen kontaktinfo.
Salgsvilkårene bør samsvare med anbefalinger fra forbrukertilsynet, siden Vipps er en tjeneste for privatpersoner.
Punkter som må være med er:
- Pkt. 2. Partene - Org. nr, navn på foretak og mail/tlf må fremkomme, se link.
- Pkt. 5. Betaling - Her må det stå noe om hvordan betale, Vipps, Netaxept, Stripe osv.
- Pkt. 6. Levering - Siden det er salg av tjenester/billetter så må det stå noe om når tjenesten leveres, samt frist for ombooking og avbestilling.
- Pkt. 8. Angrerett - Her må det fremkomme om det er angrerett på denne typen tjeneste. En del elektroniske varer/tjenester samt salg av kurs/billetter er unntatt angrerett men dette må da stå i vilkår.
- Pkt. 10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist - Må minimum stå noe om hvordan kunde skal henvende seg ved reklamasjon, se link for tips
- Pkt. 14. Konfliktløsning - Se link, anbefaler teksten
Se Vipps minimum krav til innhold her.
Vipps vilkår
I Vipps vilkår står det i punkt 6.2 om betalinger som krever forhåndsgodkjenning fra Vipps. Dette vilkåret er grunnen til at Vipps gjør en grundig sjekk. Utdrag fra vilkår 6.2:
"Bedriften kan ikke akseptere betalinger til følgende med mindre annet er avtalt skriftlig med Vipps:
• Salg av varer og/eller tjenester som skal leveres frem i tid, inkludert, men ikke begrenset til,depositum, medlemskap og/eller abonnementstransaksjoner, reiser, billetter, kurs."
Vilkår 6.1 gjør at det ikke vil være mulig for en arrangør å ta betalt på vegne av en tredjepart. Utdrag fra vilkår 6.1: "I tillegg kan Brukerstedet ikke benytte Tjenestene til å motta betalinger i forbindelse med:
- Gjennomføre betalinger med opprinnelse i salg eller aktiviteter som tilbys av tredjepart (f.eks. markedsplasser, bestillingsplattformer, etc.)
- Gjennomføre betalinger som deretter sendes videre til andre, f.eks. ved å overdra fordringene på Vipps til tredjepart"
Se Vipps vilkår for bedrifter, lag og foreninger i sin helhet.
Det er viktig at den som skal signere bedriftsavtalen er godkjent i Brønnøysundregisteret.