Utfyllende informasjon til Vipps

Hvorfor trenger Vipps utfyllende informasjon?

I Pindena er det påmeldingsbekreftelsen som er kvitteringen på kjøp, mens arrangementet er varen som kunden mottar senere. Alt salg i Pindena er derfor å betrakte som forhåndssalg.

Dette innebærer en kredittrisiko for Vipps, og derfor gjør de en grundig sjekk før de inngår avtale.

Spørsmål fra Vipps - risikovurdering

Når dere oppretter bedriftsavtale vil dere måtte svare på noen ekstra spørsmål pga forhåndssalg på nettsiden.

Dette er spørsmål dere kan få: 

  • Omtrent hvor stor omsetning forventer dere via nettsiden (estimat er OK)? 
  • Omtrent hvor stor del av oppgitt omsetning tror dere kommer fra salg av billetter? 
  • Hvor lang tid i forkant av et arrangement er det mest vanlig å gjennomføre bestilling og betaling av billetter? 

Svar gjerne på disse spørsmålene allerede når dere søker om bedriftsavtale.

Svarene legges inn i feltet "Spesifiser kort hvilke varer/tjenester dere skal selge".

Informasjonen kan legges inn slik: 

"Årlig omsetning via nettsiden kr. xxxx, xx% salg av billetter, betales i snitt xx dager på forhånd."


Dette er anbefalt av Vipps og kan spare dere for en ekstra runde med spørsmål, men i noen tilfeller vil Vipps ha behov for ytterligere informasjon.

Salgsvilkår

Vipps vil også kreve at det finnes salgsvilkår på nettsiden.De fleste legger link til salgsvilkår i bunnlinjen sammen med personvern, org.nr. og annen kontaktinfo. 

Salgsvilkårene bør samsvare med anbefalinger fra forbrukertilsynet, siden Vipps er en tjeneste for privatpersoner.

Punkter som må være med er:

  • Pkt. 2. Partene - Org. nr, navn på foretak og mail/tlf må fremkomme, se link.  
  • Pkt. 5. Betaling - Her må det stå noe om hvordan betale, Vipps, Netaxept, Stripe osv.  
  • Pkt. 6. Levering - Siden det er salg av tjenester/billetter så må det stå noe om når tjenesten leveres, samt frist for ombooking og avbestilling. 
  • Pkt. 8. Angrerett - Her må det fremkomme om det er angrerett på denne typen tjeneste. En del elektroniske varer/tjenester samt salg av kurs/billetter er unntatt angrerett men dette må da stå i vilkår.  
  • Pkt. 10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist - Må minimum stå noe om hvordan kunde skal henvende seg ved reklamasjon, se link for tips  
  • Pkt. 14. Konfliktløsning - Se link, anbefaler teksten

Se Vipps minimum krav til innhold her.

Vipps vilkår

I Vipps vilkår står det i punkt 6.2 om betalinger som krever forhåndsgodkjenning fra Vipps. Dette vilkåret er grunnen til at Vipps gjør en grundig sjekk. Utdrag fra vilkår 6.2:

"Bedriften kan ikke akseptere betalinger til følgende med mindre annet er avtalt skriftlig med Vipps:

• Salg av varer og/eller tjenester som skal leveres frem i tid, inkludert, men ikke begrenset til,depositum, medlemskap og/eller abonnementstransaksjoner, reiser, billetter, kurs."


Vilkår 6.1 gjør at det ikke vil være mulig for en arrangør å ta betalt på vegne av en tredjepart. Utdrag fra vilkår 6.1: "I tillegg kan Brukerstedet ikke benytte Tjenestene til å motta betalinger i forbindelse med:

  • Gjennomføre betalinger med opprinnelse i salg eller aktiviteter som tilbys av tredjepart (f.eks. markedsplasser, bestillingsplattformer, etc.)
  • Gjennomføre betalinger som deretter sendes videre til andre, f.eks. ved å overdra fordringene på Vipps til tredjepart"

Se Vipps vilkår for bedrifter, lag og foreninger i sin helhet.

Det er viktig at den som skal signere bedriftsavtalen er godkjent i Brønnøysundregisteret.

Svarte dette på spørsmålet ditt? Takk for tilbakemeldingen There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss